Świnoujski monument

Autor: Ziemowit Sokołowski

Przed frontem budynku świnoujskiego Kapitanatu Portu znajduje się monument upamiętniający ważne wydarzenie, związane z pracami pogłębiarskimi na torze wodnym prowadzącym z morza do portu w Świnoujściu.
Po zakończeniu tego etapu prac hydrotechnicznych w dnie płytkiej z natury Zatoki Pomorskiej, zanurzenie statków zawijających do Świnoujścia mogło wzrosnąć do 36 stóp tj. ok. 11m. Aby ten cel osiągnąć, koniecznym było wybagrowanie w latach 1966 -1969 około 6 mln m³ urobku dennego. Wraz z pogłębieniem toru wodnego miała miejsce modernizacja oznakowania nawigacyjnego.
Monument w postaci 2 głazów z tablicą upamiętniającą to wydarzenie oraz z kotwicą admiralicji, stanowi element małej architektury zdobiący wejście do tutejszego Kapitanatu Portu.
Od tej pory w dziedzinie dostępności świnoujskiego portu dla dużych statków nastąpił znaczny postęp. Obecnie (2013r.) mogą tu zawijać statki o zanurzeniu do 43,3 stóp (13,2m), szerokości do 42m i długości do 270m.
Koszty transportu towarów maleją wraz ze wzrostem wielkości transportujących je statków. Dlatego porty mogące obsługiwać duże statki są z reguły bardziej konkurencyjne.
Optymalne proporcje kadłubów statków określonej nośności niosą za sobą pewne konsekwencje. Np. wzrost konstrukcyjnego zanurzenia statystycznego masowca z 14,5m do 16,1m (różnica 1,6m), spowoduje zwiększenie jego szerokości o około 3,5m, długości całkowitej o około 25m, a nośności z 90 tys. ton do 100 tys. ton.