Roter Sand

 

autor: Ziemowit Sokołowski
 

     Latarnia morska o tej nazwie działała jako znak nawigacyjny w latach 1885-1986. Jej fotografie wykonane w 2002r. przysłał nam p. Helge Staack. Uprzejmie za to dziękujemy.    Latarnia zbudowana została na trasie Outer Weser prowadzącej z Morza Północnego do portów Bremerhaven oraz Bremen. Obydwa porty usytuowane są u ujścia rzeki Wezery (Weser). Pozycja geograficzna wieży: 53º51,2’N 008º04,9’E. Latarnia zbudowana została na dnie morskim. Oddalona jest o 6 mil morskich (10 km) od wyspy Wangerooge oraz o około 9 mil morskich (15,9 km) od najbliższego stałego lądu. Przy fundamencie widoczne są 2 dalby umożliwiające cumowanie niewielkich statków.     Metalowa wieża, o wysokości 28m ponad poziom morza, emitowała światło sektorowe (czerwone, białe i zielone) o zasięgach odpowiednio: 9, 7 i 6 mil morskich.    Latarnia straciła na pierwotnym znaczeniu po zbudowaniu w jej pobliżu nowocześniejszej latarni morskiej o nazwie Alte Weser. Zbudowana w 1964 r. na dnie Zatoki Niemieckiej (Deutsche Bucht), na głębokości 11m, wspomniana latarnia wyposażona jest w urządzenia radiowe i radarowe oraz instrumenty hydro-meteorologiczne, zwiększające bezpieczeństwo ruchu statków. Dodatkowo na dnie tego akwenu zbudowano jeszcze 2 latarnie morskie (Hohe Weg i Robbenplatte) oraz inne znaki nawigacyjne, stanowiące część „łańcucha radarowego” prowadzącego do portu w Bremie, oddalonego od morza o ponad 50 km.     Generalny remont Roter Sand miał miejsce w latach 1987-1990. Rekonstrukcja byłej latarni morskiej pomimo jej nieprzydatności we współczesnej nawigacji, jest dowodem sentymentu i poszanowania tradycji morskiej. Od 1990r możliwe jest jej zwiedzanie w ciągu dnia jak również noclegi za odpowiednią opłatą. Możliwość dotarcia do latarni zależne są jednak od warunków hydrometeorologicznych. Tak czy inaczej, stanowi ona dużą atrakcję turystyczną.