Pierwszy oraz ostatni świetlny znak nawigacyjny, obsługiwane przez Urząd Morski w Szczecinie

 autor: Ziemowit Sokołowski

    Najbardziej na północ wystawianym i obsługiwanym przez Urząd Morski w Szczecinie znakiem nawigacyjnym, jest pława REDA. Ta pława zakotwiczona jest na dnie Zatoki Pomorskiej, w pozycji geograficznej 54º26’26,9”N 14º5’43,3”E. Jest to początek redy portu Świnoujście. Pława jest znakiem bezpiecznej wody na torze podejściowym do Świnoujścia. Odległość pławy od niemieckiej latarni morskiej Greiswalder Oie wynosi ok. 12 M, od wschodniego brzegu Wyspy Rugii (Rügen) ok. 13 M, od Wyspy Uznam (Usedom) ok. 23 M oraz do falochronów portu Świnoujście ok. 32 M. 
Pława ma kształt kolumny, pomalowanej w czerwone i białe pionowe pasy. Znakiem szczytowym jest kula. Źródło białego światła jest umieszczone na wysokości 4,5 m npm. Zasięg światła 5,5 M, charakterystyka: 3+(7) s. W skład instalacji elektrycznej wchodzą: 10 W żarówka oraz akumulator, solar, błyskacz i zmieniacz żarówek. Pławę obsługuje BON Świnoujście.

Pława „REDA”

    Dla odmiany, najbardziej na południe usytuowanym a obsługiwanym przez Urząd Morski w Szczecinie znakiem nawigacyjnym, jest świetlna DALBA 104. Usytuowana jest na dnie Przekopu Mieleńskiego, będącego końcową częścią toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Pozycja geograficzna: 53º24’41,9”N 14º36’49,4”E. Jest to czerwona dalba z galeryjką. Źródło czerwonego światła umieszczone jest na poziomie 8 m npm i ma zasięg 3 M. Charakterystyka świecenia: 1+(3) s. Żarówka ma moc 5 W. W skład instalacji elektrycznej wchodzą ponadto: akumulator, solar, zmieniacz żarówek i błyskacz. Dalbę obsługuje BON Szczecin.

Dalba 104

    W obszarze działania Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, są stałe i pływające znaki nawigacyjne – obsługiwane przez tą instytucję. Na tym się sprawa nie kończy, bowiem na Odrze (poza obszarem morskich wód wewnętrznych) istnieje śródlądowe oznakowanie nawigacyjne. Z kolei Odra połączona jest przez kanał Havela z europejskim systemem dróg wodnych…
Niektóre osoby mają wątpliwości, czy Szczecin położony daleko od Bałtyku (67 km) – jest w istocie portem morskim. Warto w tym miejscu powiedzieć, że historyczne centra portów w Hamburgu, Londynie czy Rotterdamie – znajdują się jeszcze dalej od morza niż Szczecin. Nikt rozsądny jednak nie zaprzeczy, że są to porty morskie. Najdalsze porty położone nad brzegami Wielkich Jezior Amerykańskich wzdłuż drogi morskiej rzeki Św. Wawrzyńca, oddalone są o prawie 4,3 tys km od Atlantyku. Kursują tam statki morskie o nośności do 23 tys. DWT, które oprócz odległości poziomej muszą jeszcze pokonać wysokość 68,7 m. Jest możliwe dzięki systemowi śluz. Na całej tamtejszej trasie funkcjonuje morskie oznakowanie nawigacyjne. Swego czasu docierały tam statki szczecińskiego armatora PŻM. Popularnie nazywano je „jeziorowcami”. Reasumując: porty morskie są tam – gdzie zawijają statki morskie.