Latarnie morskie na Wyspach Kanaryjskich.

Ziemowit Sokołowski.

Zdjęcia 2 latarń z Archipelagu Kanaryjskiego przesłali nam pani Ewa Puch, oraz pan Tomasz Tomaszewski. Za nadesłane fotografie serdecznie dziękujemy.

Archipelag składa się z 13 wysp, z czego tylko 7 posiada stałych mieszkańców. W skład oznakowania nawigacyjnego przyległego akwenu Atlantyku, wchodzi m in. 11 latarń morskich. Wyspy oddalone są od 100 do 490 km. od najbliższego stałego lądu tj. zachodniego brzegu Afryki. Rozciągłość skrajnych punktów archipelagu w osi WSW-ENE ma niespełna 500 km.

Powierzchnia archipelagu wynosi ok. 7,4 tys. km², natomiast jego akwen wewnętrzny posiada powierzchnię ok. 36,8 tys. km².

Charakterystycznymi zjawiskami hydrologicznymi na opisywanym akwenie są przypływy i odpływy, występujące po 2 razy w ciągu każdej doby. Dla Wysp Kanaryjskich, amplituda zmian poziomu oceanu wynosi od 2,6 do 3,0 m. Skutkiem tego zmienna jest szerokość i długość plaż, oraz ich wygląd. Na brzegach bałtyckich zjawisko pływów praktycznie nie występuje. Na wygląd naszych plaż, mają głównie wpływ sztormowe spiętrzenia wody morskiej.

 

Faro de Morro Jable.

28°03’N 14°20’7W

Latarnia morska została uruchomiona w 1991 r na południowym krańcu wyspy Fuerteventura. Zastąpiła tu wcześniej istniejącą budowlę tego typu. Biorąc pod uwagę, że większość aktualnie działających latarń morskich na świecie powstała w XIX wieku i liczy obecnie znacznie ponad 100 lat, to ta właśnie latarnia -dopiero wkracza w wiek młodzieńczy.

Jest to żelbetowa wieża w kształcie ściętego stożka. Znajduje się na niej antena radaru oraz inne urządzenia służące do radionawigacji. Wysokość wieży wynosi 59 m. n p t. Natomiast wzniesienie światła nawigacyjnego to 62 m. nad poziom wody. Zasięg światła nawigacyjnego wynosi 17 mil morskich (31,5 km.). Charakterystyka białego światła: 2 błyski/10 s. Poniżej przeszklonej laterny, znajduje się 4 kątna galeria. Natomiast pod galerią, usytuowane jest 2 sekcyjne pomieszczenie obserwacyjne. Światło dzienne dociera tam poprzez obszerne, przeszklone otwory okienne. Dodatkowo niewielkie okna usytuowane wzdłuż elewacji wieży, oświetlają spiralne schody prowadzące do laterny.

Otaczający latarnię teren jest zalewowy. Dlatego, od głównej promenady nadmorskiej (Avenida del Saladar) do latarni i dalej na plażę, zbudowano 390 m długości pomost z poręczami. Nawierzchnię pomostu wykonano z desek. Niestety, latarnia nie jest udostępniona do zwiedzania. Na załączonej poniżej galerii zdjęć wykonanych przez p. Ewę Puch, można zobaczyć: sylwetkę latarni, jej otoczenie, usytuowanie na mapie, oraz samą autorkę zdjęć.

 

El Faro de Maspalomas.

27,7°N 15,6°W

Zdjęcia tej latarni wykonał p. Tomasz Tomaszewski. Dziękujemy za ich udostępnienie. Latarnia została opisana już wcześniej w zakładce „ latarnie morskie > ze świata”. Zamieszczone tu informacje, należy traktować jako uzupełniające do ukazanych zdjęć.

Latarnia rozpoczęła emisję światła nawigacyjnego w 1890 r. Została zbudowana na południowym krańcu wyspy Gran Canaria, 4 km na południe od miasta Maspalomas. Od latarni w stronę oceanu zbudowano kamienne molo stanowiące część promenady nadmorskiej. Molo ma wymiary poziome 45X7 m. Cylindryczna u podstawy i stożkowa w przeważającej części kamienno ceglana wieża, przenika od strony wody do czworokątnego w rzucie poziomym budynku latarników. Projektantem tej budowli był inż Juan Leon y Castilio. Budynek o płaskim dachu, zbudowany został w stylu kanaryjskiego patio. Ma 2 kondygnacje. Umieszczone w pionie wieży prostokątne okna oświetlają klatkę schodową. U jej szczytu znajduje się przeszklona laterna.

Wieża ma wysokość 56 m n p t. Wzniesienie światła nawigacyjnego wynosi 60 m n. p m. Zasięg światła 19 mil morskich (35 km). Charakterystyka: białe błyskowe (1+2) 13s. Latarnia została zautomatyzowana w 1973 r. Przylegający od strony wschodniej teren o powierzchni 400 ha, jest obszarem chronionym. Występują tam ruchome wydmy.

Na zdjęciach umieszczonych w poniższej galerii pokazana jest latarnia w różnych konfiguracjach, jej widok z powietrza, oraz autor zdjęć na tle latarni.