1. Brama Torowa.

autor: Ziemowit Sokołowski

Ten znak nawigacyjny został zbudowany w 1931 r. Do 1945 r. nosił nazwę „Haffmolen”. Poszczególne stawy miały dodatkowe określenia Ost-Feuer (wschodnia) i West-Feuer (zachodnia).

Układ 2 staw (wież) usytuowany jest u wejścia do Kanału Piastowskiego od strony Zalewu Szczecińskiego. W przeciwieństwie do pozostałych 3 bram torowych – zbudowany został na lądzie. Zespół wszystkich 4 bram torowych wyznacza kierunki 321º – 141º. Pomiędzy stawami przepływają statki.

Wschodnia stawa pomalowana na kolor czerwony, zbudowana została na południowym krańcu Wyspy Karsibór. Zlokalizowana jest o 128m na wschód od osi toru wodnego. Emituje dwustronnie światło barwy czerwonej. Wewnątrz stawy znajdują się ponadto urządzenia VTS a wyróżnia ją antena radarowa umieszczona nad laterną. Na konstrukcji wieży umieszczony jest ponadto buczek mgłowy.

Zachodnia stawa pomalowana na kolor zielony, zbudowana jest na południowo -wschodnim krańcu Wyspy Uznam. Zlokalizowana jest o 130m na zachód od osi toru wodnego. Emituje dwustronnie światło barwy zielonej. Oprócz światła głównego, na wieży umieszczone jest również światło sektorowe o barwie białej i czerwonej. Światło czerwone ostrzega przed płytkowodnym akwenem Ławicy Osieckiej.

Obydwie stawy (wieże) mają taką samą konstrukcję. Posadowienie stalowej, nitowanej wieży stanowi monolityczna, szkieletowa konstrukcja betonowa wypełniona cegłą. . Natomiast czterościenna, ażurowa konstrukcja stalowa zwieńczona jest cylindryczną 2 kondygnacyjną laterna z 2 galeryjkami. Wewnątrz konstrukcji ażurowej umieszczony jest cylindryczny szyb komunikacyjny o średnicy 1,5m.

Najbliższe otoczenie 1. Bramy Torowej stanowią Wielki i Mały Zalew Szczeciński, Południowe części wysp Uznam i Karsibór, Kanał Piastowski oraz falochrony osłaniające podejście do tego kanału od strony Zalewu Szczecińskiego. Załączona galeria zdjęć przedstawia obydwie stawy 1. Bramy Torowej wraz z ich najbliższą okolicą.