Autor: Ziemowit Sokołowski
Dziękujemy Panu Andrzejowi Borowcowi – Dyrektorowi Urzędu Morskiego w Szczecinie, który jako pierwszy odpowiedział na nasz apel i przekazał wykonane przez siebie fotografie tej interesującej latarni morskiej.
Latarnia znajduje się w hrabstwie East Sussex. Beachy Head zbudowana jest w wodzie (ok. 160 m. od prawie pionowej ściany klifu), przy północnym brzegu Kanału La Manche w pozycji geograficznej 50°44’N, 0°15’E.
Ta latarnia morska została uruchomiona w paźdierniku1909 r. Elektryfikacja latarni miała miejsce w 1920 r.a w 1983 r. została zautomatyzowana. Jest to cylindryczna wieża, zwężająca się ku górze o wysokości 43 m. Latarnia, u podstawy pomalowana jest na kolor szary, wyżej w poprzeczne pasy; 2 pasy białe przedzielone pasem czerwonym. Cylindryczna laterna jest również koloru czerwonego. Wokół laterny przebiega galeria. Przy latarni usytuowany jest sygnał mgłowy (nautofon).
Źródłem światła jest żarówka o mocy 400 Wat, umieszczona na wysokości 31 m. nad MHW (średnio wysoki poziom morza). Nominalny zasięg światła wynosi 26 M (48 km).Charakterystyka światła: białe – 2 błyski co 20s.
W czasie mgły, nautofon emituje dźwięk o czasie trwania 6 s w okresie 30 s. Zasięg sygnału akustycznego wynosi 2 M (3,7 km).
Latarnia usytuowana jest w strefie wysokich (do 162 m) klifów, prawie pionowo skłaniających się ku morzu. Klify są jasnego, niemal białego koloru. Właśnie stąd wywodzi się pierwotna, rzymska nazwa Anglii – Albion. Przed zbudowaniem Beachy Head, użytkowano niewielką latarnię usytuowaną na szczycie klifu. Lokalizacja ta okazała jednak się o tyle niefortunna, że częste w tym rejonie mgły i chmury o niskim pułapie ,zasłaniały światło latarni. Postanowiono wowczas zbudować latarnię pod klifem. Aby tego dokonać, skonstruowano przedtem kolejkę linową i pomost przeładunkowy posadowiony na dnie morskim. Przy użyciu tej kolejki transportowano robotników oraz 3660 ton materiałów budowlanych, głównie granitu.
Zaletą takiej właśnie lokalizacji, jest brak podświetlania tła przez światła nadbrzeżne. Umożliwia to łatwiejszą identyfikację latarni. Od najdawniejszych czasów malownicze klify wzbudzały podziw. Niestety przyciągały również samobójców. W ciągu roku, liczba samobójstw oscylowała wokół liczby 20. Wprowadzono zatem specjalne patrole, aby zapobiegać tym nieszczęściom. Od pewnego czasu liczba desperatów znacznie się zmniejszyła.
W niewielkim oddaleniu, lecz na klifie, znajduje się nieczynna już latarnia o nazwie Belle Tout. Osuwający się klif spowodował zagrożenie dla budynku latarni. By temu zapobiec, w 1999 r. dokonano niemałego wyczynu technicznego – przesuwajac latarnię w całości o 15 m w głąb ladu.
W 1653 r. na pobliskim akwenie, odbyła się pierwsza wielka bitwa o panowanie na morzu pomiedzy flotą angielską i holenderską. Biwa okazała się nierozstrzygnięta, co jednak nie przeszkodziło obydwu stronom…ogłosić swoje zwycięstwo. Stało się to początkiem długich i krwawych zmagań. Pomimo znacznie mniejszego potencjału gospodarczego,obszaru i liczby ludności, Holendrzy długo jeszcze stawiali twardy opór. W końcu jednak “Królową Mórz” aż do II Wojny Światowej – została Anglia.
Lądowe odległości do latarni Beachy Head wynoszą odpowiednio: do Eastburne ok 8 km, do Brighton 34 km, do Hastings 41 km, do Londynu 125 km, do Szczecina ok 1260 km.
Najbliższe brzeg francuski po przeciwnej stronie Kanału La Manche oddalony jest o ok. 98 km (53 M), a najbliższą francuską latarnią morską jest Saint Valery En Caux.
Znacznie mniej sympatycznym obiektem, jest położona o niespełna 6 km od tej latarn (blisko miejscowości Le Tot) – elektrownia atomowa o mocy 1330 MW.