autor: Ziemowit Sokołowski
Bezpieczeństwo żeglugi zależy między innymi od znajomości aktualnych warunków hydrometeorologicznych, występujących w konkretnym miejscu i czasie. Uzyskanie tych danych umożliwiają między innymi instrumenty pomiarowe zainstalowane na pławach zakotwiczonych na morzu w ściśle ustalonej pozycji geograficznej. Wyniki pomiarów, automatycznie przesyłane są drogą radiową. Opisywana pława N-2 spełnia zatem 2 funkcje równocześnie tj. nawigacyjną i meteorologiczną. Pława jest nawigacyjnym znakiem bezpiecznej wody. Z danych hydrometeorologicznych mierzy: kierunek i prędkość wiatru, temperaturę wody i powietrza, zasolenie wody, poziom wody i wysokość fali. Dane te przesyłane są drogą radiową do Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz Kapitanatu Portu w Świnoujściu.
Pława N-2 zakotwiczona jest w Zatoce Pomorskiej, przy torze północnym prowadzącym do portu w Świnoujściu – w pozycji geograficznej 54º14’40,9”N, 14º11’0,8”E. W odległości ok. 8,8 mil morskich (8,8 M) od pławy w kierunku zachodnim, znajduje się niemiecka wyspa Greiswalder Oie z latarnią morską o tej samej nazwie. Nieco dalej, bo w odległości około13,8 M w kierunku WSW usytuowany jest północno-wschodni skraj wyspy Uznam (Usedom) a w odległości 19,2 M w kierunku SbE -wejście do portu w Świnoujściu. Składa się ze stalowego cylindrycznego pływaka, posadowionej na nim konstrukcji kratownicowej, wyposażenia świetlnego, instrumentów pomiarowych i łączności radiowej oraz elementów kotwiących. Wyporność pławy wynosi 10 ton.
Pława podlega oddziaływaniu wiatrów, prądów i falowania, szczególnie z kierunków w sektorze od NNW poprzez N do E. Elementami stabilizującymi ją na założonej pozycji, są dwie cylindrycznego kształtu, żelbetowe „martwe kotwice” o masach 5 i 3,5 tony. Kotwice posiadają w swych dolnych częściach półkoliste wgłębienia, powodujące lepsze ich umocowanie w materiale dennym. Pływak i kotwice połączone są ze sobą łańcuchem kotwicznym. Głębokość morza w miejscu zakotwiczenia pławy wynosi 14,6 m.
Jest to obiekt o kształcie kolumny z galeryjką pomalowanej na biało – czerwone pionowe pasy, z kulą jako znakiem szczytowym.. Na wysokości 4,5 m.npm znajduje się białe światło o charakterystyce świecenia Iso 10s 5+(5) o zasięgu 5,5 M. Światło emitowane jest dookoła horyzontu. Wygląd pławy ilustrują załączone fotografie. Źródłami energii elektrycznej są akumulatory oraz solar.
Pława obsługiwana jest przez Bazę Oznakowania Nawigacyjnego w Świnoujściu. Z uwagi na zagrożenie dryfującym lodem, zdejmowana jest na okres zimowy i ustawiana ponownie na pozycji z nastaniem wiosny.
Przez wiele minionych wieków – jedynie wiedza i doświadczenie nautyczne nawigatorów, decydowały o pomyślnym zawinięciu statków do portów. Również i w obecnych czasach te umiejętności są niezbędne. Jednak znaczny wzrost ilości, wielkości i prędkości statków na morzach, przy równoczesnym lawinowym nasileniu się przewozów ładunków sklasyfikowanych jako niebezpieczne sprawia, że koniecznym się staje wykorzystanie nowoczesnych środków nawigacji – oraz wspomagających je urządzeń technicznych. Jednym z przykładów tego rodzaju urządzeń, jest opisana Pława N-2.