autor: Ziemowit Sokołowski
Usytuowana jest przy północnym brzegu wyspy Wolin, pomiędzy latarniami Świnoujście a Niechorze. Opis techniczny tej latarni oraz jej historia znajdują się w zakładce: „Polskie wybrzeże”. Pod względem wysokości konstrukcji, Latarnia Kikut znajduje się na przedostatnim miejscu – wyprzedzając jedynie Jastarnię. Mimo tego, jej światło jest na znacznej wysokości. Jednak zaledwie 16% wzniesienia tego światła nad poziom morza wynika z wysokości wieży. Dla sąsiedniej latarni morskiej w Świnoujściu, ten sam wskaźnik wynosi 95%.
Zbudowana na wysokim wzniesieniu wieża o wysokości 15 m , posiada źródło światła umieszczone na rzędnej 91,5 m ponad średni poziom morza. Jest ono najwyżej położonym światłem nawigacyjnym z wszystkich piętnastu aktualnie czynnych, polskich latarń morskich. Średnia wzniesienia świateł z pozostałych 14 latarń, wynosi znacznie mniej, bo około 51 m. Z tego najniżej umieszczone jest światło Jastarni: 22 m n.p.m, a najwyżej – Rozewia: 83,2 m n.p.m.
Pod tym względem na całym obszarze wybrzeży Bałtyku, Latarnia Kikut zajmuje eksponowane 3 miejsce. Wyżej umieszczone są tylko dwa światła niemieckich latarń morskich. Pierwszą z nich jest Bastorf (Buk) o wzniesieniu 95,3m. Latarnia usytuowana została w Zatoce Meklemburskiej. Światło tej latarni morskiej jest również najwyższym w Niemczech. Drugą latarnią jest Dornbusch o 95m wysokości światła, zbudowaną na północnym krańcu wysepki Hiddensee (na zachód od wyspy Rugii).
Najwyżej usytuowanym świetlnym morskim znakiem nawigacyjnym nad całym Bałtykiem (nie będącym jednak latarnią morską) jest światło, umieszczone na wysokości 110 m. Znajduje się ono na szczycie Maritim-Hotel w Travemünde. W jego sąsiedztwie znajduje się – nieczynna obecnie – latarnia morska.
Spośród bałtyckich latarń morskich o wzniesieniu światła powyżej 90 m, można wymienić jeszcze duńską Latarnię Morską Hammeren – zbudowaną na północno-zachodnim krańcu Bornholmu. Wzniesienie jej światła wynosi 91 m n.p.m.
Wszystkie ww. latarnie usytuowane zostały na wysokich brzegach, natomiast wysokość ich wież jest stosunkowo niewielka. Wynosi bowiem od 15 m do 28 m nad poziom terenu, na którym zostały zbudowane. Wzmiankowane dwie latarnie niemieckie oraz jedna duńska mają klasyczne sylwetki w postaci wież, wraz z przylegającymi do nich budynkami gospodarczymi. Kikut natomiast posiada wyłącznie wieżę. Wynika to stąd, że w przeszłości budowla ta spełniała rolę wieży obserwacyjnej. Dopiero w 1962 r, po rozbudowie wieży i zainstalowaniu tam urządzeń elektrycznych oraz optycznych, stała się zautomatyzowaną latarnią morską.
Przepisy budowlane, dotyczące bezpieczeństwa, uniemożliwiają jej zwiedzanie. Aby choć w części zmniejszyć to rozczarowanie, w poniższej galerii przedstawiono widok wieży od zewnątrz, układ optyczny i żarówki wraz ze zmieniaczem oraz część wyposażenia elektrycznego znajdującego się wewnątrz wieży. Zdjęcia pochodzą z zasobów Urzędu Morskiego w Szczecinie.