12,5 m głębokości wody pomiędzy Świnoujściem a Szczecinem, stało się faktem.

Bardzo długo na to czekaliśmy. Żeglugowo portowe gremia na Pomorzu Zachodnim, przy współuczestnictwie naukowców, od kiedy pamiętam -wykazywały taką potrzebę. Podobnie jak budowę autostrady i modernizację kolei.

Zawsze jednak brakowało pieniędzy. A gdy nawet wygospodarowano odpowiednie środki finansowe, to lokowano je w innej części polskiego wybrzeża. Dopiero uczestnictwo w Unii Europejskiej otworzyło niespotykane dotychczas możliwości.
W dniu 9 mają, pod przewodnictwem Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie p. Wojciecha Zdanowicza odbyła się Konferencja Informacyjna połączona z symbolicznym oddaniem do użytku kompleksowo zmodernizowanego toru wodnego.
Pierwsza część konferencji miała miejsce na m/s Odra Queen zmierzającej ze Szczecina do przystani przy sztucznej wyspie W28.

Ta wyspa stanowić będzie pole wieloletniego odkładu urobku dla przyszłych prac pogłębiarskich. Wcześniej powstała wyspa W21 również znajduje się we wschodniej części Zalewu Szczecińskiego. Jej zewnętrzna struktura została już wypełniona refulatem, zadrzewiona i stanowi siedlisko ptaków. Te ostatnie od razu uznały tą wyspę za swoją własność. Gatunek ludzki nie ma tam wstępu.

Druga część konferencji odbyła się w klimatyzowanym namiocie na W28. Można było ponadto poruszać się po wyspie, wysłuchać zespołu muzycznego oraz skorzystać z kateringu. Był też czas na rozmowy, wspólne zdjęcia. Pogoda nadzwyczajnie dopisała. Efektownym efektem wizualnym była honorowa asysta kilku statków hydrograficznych Urzędu Morskiego w Szczecinie.

Głównym wykonawcą projektu było belgijsko -niderlandzkie konsorcjum firm Dredging International i Van Oord Dredging Contractor and Marine Contractor.
Projekt został zrealizowany zgodnie z umową podpisaną we wrześniu 2018r. w Urzędzie Morskim w Szczecinie. Powstał przy współudziale środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko” na lata 2014-2020. Jego całkowita wartość wynosi ok. 1,4 mld. zł. Roboty zostały wykonane w terminie przez licznych specjalistów, i co najważniejsze bez wypadków przy pracy.
Grono uczestników konferencji było różnorodne i stosunkowo liczne. Znaleźli się m in. przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Obecni byli również przedstawiciele środowiska naukowego, firm i instytucji branży morskiej oraz oczywiście media.
Stronę zagraniczną reprezentowali ambasadorzy Belgii i Niderlandów.
Niektórzy politycy wykorzystali okazję aby ogłosić realizację inwestycji, jako partyjny sukces.
Tak czy inaczej dobrze, że dzieło zostało dokonane, szkoda tylko, że dopiero teraz.